joi, 14 iulie 2011

France, mon amour, sau când va fi Moldova sexy?

Astăzi este Ziua Națională a Franței, o țară pe care am îndrăgit-o pas cu pas, descoperindu-i din felul ei de a fi și micile stranietăți care la început te miră, apoi te fascinează. Dear nu despre asta vreau să scriu acum. Pentru a explica ce-mi place și ce mă stresează la francezi, ar trebui să scriu o carte, acum vreau să împrtășesc o amintire.

Acum doi ani, de Ziua Națională a Franței eram la Paris. Parada - da, impresionantă, dar nu despre ea e vorba. Apoi a vinit sărbătoarea populară. De pe la amiază, francezii, înarmați cu covorașe și coșuri cu mâncare și băutură, se grăbeau să-și ocupe un loc pe Champ de Mars mai aproape de Turnul Eiffel, care oficial își serba în acea zi aniversarea de 125 ani. Era preconizat un show extraordinar de lumini și concertul lui Johnny Hallyday, icoana rocului francez.

În jurul turnului s-au adunat, conform statisticilor ulterioare, circa 1 milion de oameni. La cel mai mare piknik din lume, cu familii, copii, oaspeți din provincie sau de peste hotare. Toți au mâncat și au băut, dar nu am văzut pe nimeni să fie târât de sub brațe de beat ce era, nici o cearta, nici o bătaie. Ba din contra, vecinii de piknik, necunoscuți între ei, își făceau loc șă încapă, astfel încât covorașele se împătureau tot mai mult și mai mult, pentru a ocupa cât mai puțin loc.

În momentul în care au răsunat primele acorduri ale Marseillaise TOȚI, dar toți au început să o cânte cu atâta mândrie, încât se cutremura Parisul. Francezi, arabi, africani, pieds-noirs-i pentru că ei se simțeu mândri de țara lor, pentru că se simțeau francezi. Cânta UN MILION DE OAMENI - practic o jumătate din țara mea, în care unii uită măcar să se ridice în picioare când este intonat Imnul de stat. Am cântat și noi La Marseillaise din repect pentru ara în care ne aflam și ne întrebam, oare când, din respect pentru țara noastră, măcar cei care locuiesc alături de noi de decenii, vor intona Limba Noastră?

Show-ul de lumini a culminat cu un moment de efect maxim, când "Bătrâna doamnă", or așa își numesc francezii Turnul, prin efecte luminoase, a început a se "mișca" în ritmul piesei "Sex Bomb". Cred că "serioșii" noștri nu ar fi acceptat niciodată așa un final de sărbătoare națională. Eu însă, am înțeles un lucru - ceea ce iubești ți se pare întotdeauna sexy. Oare când va fi și Moldova sexy pentru toți cetățenii săi?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu